Min vision för ett levande Skönsberg

Länge, länge har jag haft en vision - en dröm! - om ett framtida livfullt Skönsberg med en levande och populär strandpromenad längs Heffners in mot stan!

Redan hösten 2008 började jag rita, fotografera och anteckna idéer, planer och möjligheter för Skönsberg -- mestadels var det då kring Heffnerskajen och strandpromenaden.

Under 2009 och 2010 intensifierades mitt lösningstänk -- mycket beroende på min långa Skottlandsvistelse
under sommaren -09 och senare valrörelsen 2010, då jag även började fundera över Skönsbergs centrum.

2011 spånade jag sedan vidare tillsammans med Lasse Lasserås, som bl. a. bidrog med den kanonbra idén om motorvärmarparkering för personal vid företagarhuset på Hagasidan om motorvägen.

Mitt mål är, och har hela tiden varit, ett levande, vimlande Skönsbergscentrum, dit både Sundsvallsbor och turister söker sig, för allt från shopping till evenemang, och en vacker, levande strandpromenad.

Min vision är inte hemlig och det ligger ingen prestige i vem eller vilka som genomför den -- alltså delar jag den med er här.


Det här är min vision för Skönsbergs centrum: 




Ja, det var själva centrumet.... och nu:

Strandpromenaden från Petersvik och Ortviken längs Heffners in mot Stenstan:

Att skissa bilder, som tydligt visar den känsla o atmosfär, som jag vill ha på hela strandpromenaden, är på tok för svårt för mig.
Jag försöker därför visa och förklara detta genom de bilder jag tog i Largs - en fantastisk liten skotsk ort, där jag bott ett par somrar (2008 och 2009).

Det förhåller sig nämligen så, att Largs centrum och strandpromenad förtrollade och inspirerade mig enormt. Det är därför med denna varma minnesbild som grund, som jag fantiserat fram min vision för strandpromenaden längs Heffners.
Både själva området och dess läge är väldigt likt Largs, så det är alls inte konstigt att jag under min vistelse där, spontant kom att tänka på vår egen strandpromenad via Heffners in till Stenstan.

Jag hoppas nu, att jag, med mina bilder och förklaringar, kan förmedla åtminstone något av Largs mycket genomtänkta och enhetliga lösning, så att det blir begripligt för er "varför" och "hur".





Låt mig så presentera:
Det här är lilla Largs -- den charmerande lilla skotska staden precis vid vattnet -- ganska precis lika stor som Timrå.




Här syns Largs prydliga och vackra strandpromenad från sydsidan.

Härifrån stans centrum sträcker den sig låååångt ut åt bägge hållen.
(höger = nord, vänster = syd)

Notera att man, trots att strandpromenaden är jättelång, ändå kostat på ett vackert gammeldags staket och dito lyktstolpar längs hela sträckan.

Vår strandpromenad är ungefär lika lång och skulle bli minst lika fin med ett liknande gammeldags staket och såna fina lyktstolpar som man har inne i Stenstan.





Den här vackra gamla stilen på staket och lyktstolpar, hoppas jag att man ska kunna ordna längs vår framtida strandpromenad.

Det skulle, på ett fantastiskt fint sätt, knyta ihop Skönsberg med Sundsvalls Stenstad och visa att Skönsberg är just en stadsdel.
Genom att låta strandpromenaden löpa över i en gångväg (i samma stil såklart) bort till Petersvik, kunde vi knyta an till anor och historia. Denna Sundsvalls vagga kunde bli ett vandrings-, promenad- och utflyktsmål för både invånare och turister. Vi kunde förlägga stadsvandringar dit. Om möjligt skulle man kunna anordna guidade turer i några av Petersviks hem och trädgårdar. 




Här är vyn ifrån den andra sidan - alltså från norrsidan av staden.
Lite annorlunda stuk och utformning, men fortfarande i samma vackra stil.




Staketet skyddar flanörer och andra att dratta i vattnet. Just här på bilden är det ebb, men på kvällen går vattnet ända upp mot betongen, och om det stormar så skvätter vattnet upp på promenaden och då fyller staketet verkligen sin funktion.




De här färgglada bänkarna står fastskruvade i backen längs hela långa strandpromenaden.

Skottarna gillar ju starka färger, och det är väl kanske inte riktigt svenskens melodi.

Jag är mer inne på att våra bänkar ska vara i en och samma färg, och ha ett mer "ursprungligt utseende" -- som på nån av de tre följande bilderna.




Ungefär så här skulle våra bänkar längs strandpromenaden kunna se ut.
De gamla vackra, som vi förr hade i Stenstan, påminner rätt mycket om den här, eller hur?
Vart tog de vägen, förresten? Det vore önskvärt att Stenstans nuvarande moderna successivt
byts ut mot sådana här i gammal vacker stil. 


Man skulle kunna varva med bänkar, som ser lite annorlunda ut, men ändå färg- och stilmässigt knyter an till de med ryggstöd -- t ex såna som på den här bilden.





Eller så här!
Den här påminner också om de gamla vackra gjutjärnsbänkarna, som stod i Stenstan när jag växte upp.
De var så pampiga -- och jag saknar dem! De gav en sån fint genuin prägel och atmosfär åt vårt vackra stadscentrum.
På sikt hoppas och önskar jag att man tar bort de anskrämliga moderna, som man nu har där, och 
istället satsar på sådana här i gammal stil. 




I Largs "köps" varje bänk av företag eller privatpersoner -- ungefär så som det funkar med Sundsvallsdrakarna.

Kommunen ansvarar för bänkarna och skötseln av dem.

Den som "köper" en bänk, får en plakett med valfri text på bänken. På bilden ovan ses ett exempel på en "privatägd" fast kommunal bänk. Texterna på plaketterna är ljuvligt personliga och fina!

Genom att bänkarna blir "personliga" med plaketterna, så saboteras de mycket sällan.
Ett charmerande system, som funkar mycket bra!
 
Jag önskar att vi kunde göra likadant här. 
Om det fungerar i Largs, så borde det väl kunna fungera här också? 




Largs' Promenade (strandpromenad) är, som sagt, mycket prydlig och välskött -- den är nästan helt fri från skräp, men så har man också kostat på många sopkorgar längs hela sträckan.
Så vill jag att också vår strandpromenad ska se ut!! Snygga sopkorgar en masse, ska're va!!

Largs sopkorgar är i hårdplast, men ser ut som gjutjärn. De har designats för att passa in i det gammaldags stuket.
De är snygga och enkla att tömma, genom att ena sidan hänger på gångjärn.
De är också "fågelsäkra", eftersom de större fåglarna inte kan sitta i "hålen" och komma åt mat o skräp nere i sopkorgen.
 
Återigen - om det går att bibehålla en gammal stil i Largs, så går det väl i Sundsvall också. 
Det är bara en fråga om vilja. 



Här syns de vackra detaljerna i staketet och stolparna.
Notera att man har stolpar för både belysning och upphängning av sånt som ska vara till prydnad -- och detta varierar förstås beroende på årstid och högtid.





I Largs finns en rejält stor lekpark med tillhörande gräsplan/gräsmatta, och så vill jag att det ska vara vid Skönsbergs strandpromenad! Dessa bägge ytor ska vara inhägnade med ett staket, som är tillräckligt lågt för vuxna att kliva över, men inte för små barn att klättra över. 

Staketet ska ha gott om grindar med barnsäkra "klykor", så att området känns tryggt och skyddat, men ändå väldigt lättillgängligt.
Föräldrar ska inte behöva oroa sig, för att barnen på ett ögonblick kan tulta iväg rakt ner i vattnet.
Staketet håller också hundar utanför, så att de inte kan uträtta sina behov därinne.

På grönområdena intill de inhägnade lekområdet o gräsmattan, ska det finnas ytterligare stora gräsytor med möjlighet för vuxna att spela boule, kubb, badminton, ligga och sola, pick-nicka etc.
 
Det här vore väl en härlig aktivitetsyta för alla Sundsvallsbor, eller hur? 
Min gissning är att även besökare i vår stad skulle stanna till där. 


Här en vy från andra hållet över lekparken och den stora inhägnade gräsmattan. På det inhägnade barnområdet finns t ex stora klätterställningar av olika slag, klätternät, små hus, gungställningar i olika utföranden och mycket annat, som passar barn i alla åldrar.

vill jag att också vår stora lek- och äventyrspark ska vara utformad!!




För de lite äldre barnen och ungdomarna ska det i Skönsberg, precis som här i Largs, finnas en skateboardpark!
Även denna ska ha det rejäla staketet mot vattnet, så ingen råkar skata rakt ner i plurret.
 
 
Så här skulle vi också kunna göra. 



Skateboardramperna (heter det så?) är i stabil metall och har skyddande staket, där det går och behövs. 
Återigen -- gediget, genomtänkt och synnerligen väl fungerande!
 
 
Kapten Cornells outsägligt vackra badhus i nyuppförd tappning från Kaptensudden, kunde med stor fördel flyttas till det här området. Då skulle det få ses, uppskattas och upplevas av sååå många mänskor, vilket ju inte är eller kommer att bli fallet, där det står nu.
En sådan fantastisk historisk pärla, förtjänar verkligen att stå i rampljuset på ett välbesökt och öppet område!!
 
(Bild från: http://www.nilsjohantjarnlund.se/sidor/konstprofessorn-pa-kaptensudden.aspx )




Och sist, men absolut inte minst, vill jag att där ska finnas en udda och annorlunda formad kiosk -- ungefär som den här bedårande Largs-kiosken!

Den ska utgöra attraktion och landmärke -- nåt man ser på långt håll!
Nåt unikt, som man bara inte kan ta miste på!

Kiosken ska hållas öppen under sommarmånaderna och udda dagar, då det är evenemang i området - t ex sista april.

Just den här vanvettigt charmiga kiosken i Largs, säljer pinfärska varma munkar, som de rullar i strösocker och kanel. Över hela området doftar det förföriskt av de rykande varma munkarna, och liten som stor från när o fjärran åker och promenerar dit på lediga stunder.

En sån härligt charmig strandpromenadskiosk, vill jag att vi ska ha här också!!!


Ja, vad säger ni? Låter inte detta som ett fantastiskt turist- och gästvänligt centrum och en härligt levande strandpromenad för både gammal och ung?

Att ha visioner och drömmar kostar inget, och har man bara energi och vilja, så händer det också stundom, att man lyckas förverkliga nån av dem!
Jag lyckades ju med Hundringen, som ju också är sprungen ur Skottlands system -- så varför skulle det inte gå med strandpromenaden eller Skönsbergs centrum?   :o)





Trackback
RSS 2.0