Lilla jag har lyckats göra skillnad igen

Kommundelscentrat Skönsberg har varje år en populär och välbesökt julmarknad. Mängder av knallar söker sig dit och har så gjort under många, många år.
Julmarknaden hålls under dagtid, butikerna i centrum håller öppet, marknadsstånd finns i mängder både inomhus o utomhus, och parkeringarna är avgiftsfria -- dessa saker sammantaget bidrar förstås till en välbesökt julmarknad med god försäljning.

Ifjol höst hände dock något mycket trist -- centrumets nav och samlingsplats, Hemköp, lades ned.
Julmarknaden 2010 blev därmed annorlunda. Att få julstämning, glädje och stämning att infinna sig, med den gigantiska byggnaden mörk och tillbommad, funkade självklart inte. Den största delen av julmarknaden kom därför att hållas inne i Folkets hus -- något som i sin tur resulterade i att det blev trångt, syrefritt, varmt och nästintill omöjligt att ta sig fram till knallarnas bord. Såväl knallar som besökare klagade. Många besökare vände direkt i dörren, då de såg den makalösa trängseln och köerna.

I år är Folkets hus lika fullbokat och då är det i princip bara knallar utsocknes ifrån -- våra lokala näringsidkare har vi inte ens börjat boka in.
Denna trångboddhet tillsammans med de stundande grävningarna längs Medborgargatan, har orsakat en del huvudbryderi och oro. Att det dessutom är svårt att ta sig in till Skönsberg (nya E4 och bron över Sundsvallsfjärden), gör det ju varken bättre eller lättare.
Risken för att marknaden inte skulle gå att genomföra, har oroat. Man har inte vetat när grävningarna ska inledas eller hur det kommer att se ut då de väl är igång. Skulle det gå att ta sig fram till fots eller skulle det vara en lervälling längs hela gatan?

Det är egentligen Folkets hus tillsammans med några av handlarna i centrum, som har ansvar för årets julmarknad, men jag sitter med i gruppen som idéspruta och resurs, för att avlasta och hjälpa till lite.
Det faktum att våra lokala näringsidkare inom föreningen SUNDSVALL NORD, inte skulle få plats inomhus bekymrade mig väldigt och jag funderade länge på hur jag skulle kunna lösa dilemmat. Jag måste bara komma på ett sätt, för marknaden får bara inte tappa i attraktionskraft.
Men så fick jag en idé! Tänk om jag skulle fråga ifall vi kan få låna Hemköphuset till julmarknaden!
Sagt och gjort.
Jag sökte reda på rätt person,vilket visade sig vara en mycket trevlig och tillmötesgående herre. Till honom framförde jag mina tankar, farhågor och önskningar.
Det visade sig vara så lyckat, att han hade ett ärende upp till Sundsvall just denna vecka. Han lovade att kika på möjligheterna och sedan återkomma till mig.

Nu blev det faktiskt ännu bättre än så -- han ringde då de stod utanför nämnda fastighet och bad mig komma dit.
Jag fick alltså, tillsammans nämnda herre och övriga ansvariga, besöka lokalen och till herrarna framföra vad jag ville. Efter en stunds förklaring och motivering, såg herrarna på varandra, slog ut med händerna och sa:

- Tja, vad säger ni -- inte har väl vi nåt att invända mot det här?

Jag blev så himla glad, att jag bara ville dansa runt på det tomma, gigantiska, klinkerbeklädda golvet -- och det sa jag också!

Tänk att lilla jag lyckats låsa upp det stängda Hemköphuset, för verksamhet på årets julmarknad!!!
I år ska där minsann lysa i fönstren och hela huset ska sjuda av glad julmarknadsverksamhet!

Nu kan vi hålla julmarknaden i gatuplan i såväl Folkets hus, som i Hemköphuset -- inga hindrande trappor ska göra det besvärligt för barnvagnar, rullstolar eller rullatorer. Vi kan också få det glesare mellan marknadsborden och säljartälten, så att det går lätt och smidigt att ta sig fram. Det kommer att bli mycket mindre varmt och syrefattigt. 
Ja, detta var verkligen en stor lycka!!


Och detta, hörni, är bara början... vänta bara!  :D

Nu stretar jag idogt vidare, för att föra in verksamhet i Hemköphuset, så att det åter blir det nav och den samlingsplats det tidigare var.
Allting går, om man bara tror på det man gör, vill och kämpar tillräckligt!
Det tror jag på och det lever jag efter! 
Det ska gå!!!  :D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0