Bloggkontroll

Följ min blogg med Bloglovin

Jag har sett SVT:s synnerligen informativa och tankeväckande playprogram Du är googlad, och beslutar mig för att inleda Operation - Ta kommando över Googles information om mig.
 
Saken är den, att jag bestämde mig för att inte längre ha Facebook och raderade hela mitt konto hos dem. Jag var innerligt trött på att så mycket tid och energi slukades av Facebookandet, och kände att jag nått vägs ände med detta forum.
 
När forumets ansvariga raderat mitt konto och min Facebookhistorik, fick jag ett bekräftande mail. Aldrig hade jag trott att i princip all information om mig på nätet hängde ihop med Facebook, men tro mig -- det gjorde den!!
Efter att ha sett programmet Du är googlad, satte jag mig vid datorn, skrev in mitt eget namn i Googles sökruta och tryckte på Enter. Gissa om jag blev både paff och bestört! I princip hela mitt skrivaraktiva liv var utraderat. Kvar fanns bara ett gammalt insändarsvar från valrörelsen 2010. Jag satt länge och försökte förstå. Vad hade hänt? Jag har ju tidigare genom åren googlat på mitt eget namn, då jag pratat netikett, Internetvanor och Internetinformation med mina elever, så jag är mycket väl medveten om vilken information, som funnits om mig på nätet. Och nu var allt bara puts väck! Men det var inte så mycket det som var borta som bekymrade mig -- nej, det var det som var kvar! Det är ju nämligen det som finns kvar, som styr nätets bild utåt av vem jag är.  Och det var alltså därför som jag beslutade mig för att göra exakt det mannen i programmet rådde alla att göra -- d.v.s. aktivt styra Googles information om mig.
 
Du får gärna aktivt följa min blogg (klicka på länken ovan), och därigenom hjälpa mig att se till att den information, som finns om mig på nätet, är aktuell och relevant.
 
Men se också gärna programmet, som inspirerade mig till detta.
Här är det:
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0