Fantastiska Delsbo kyrkas syförening

I onsdags eftermiddag följde jag med min goda vän och arbetskamrat, Bodil Östling, ner till Hälsingland för att vara med på Delsbo kyrkas syförenings auktionskväll.

Det låter kanske inte så spännande tycker ni, men jag hade ju fått förhandsinformation av Bodil, så jag visste ju att en härlig, trevlig och inspirerande kväll väntade.
Exakt hur härlig, trevlig och inspirerande, hade jag dock aldrig kunnat ana --- det här var verkligen way beyond my expectations, kan jag säga!!!

Det här var en mysig, varmhjärtad, trivsam, välkomnande, härlig och rolig kväll!!
Jag minns inte när jag senast skrattade, myste och gladdes så mycket!!
Jag ser redan fram emot nästa gång! :D



Konferencier och synnerligen utmärkt o underhållande auktionist, var Delsbo församlings kyrkoherde Peter Södergård.
Om fler kyrkoherdar och präster var som honom, så skulle kyrkorna ha många, många fler besökare, sanna mina ord!  :D

Med härligt lättsam humor, glimten i ögat och lagom personliga skämtsamheter, guidade han oss genom auktionens alla utrop och VIPS var kvällen slut.

Att tiden går fort när man har roligt, har nog aldrig varit så sant som i onsdags i Delsbo församlingsgård!  :D



Det var, som sagt, en auktionskväll -- och föremålen man auktionerade ut var inte, som på vanliga auktioner, begagnade möbler, skänkta prylar eller fyndlådor.
Nej, på den här auktionen ropade man ut fantastiskt vackra och synnerligen välgjorda handarbeten av olika slag.

Pengarna man får in kommer oavkortat att gå till olika välgörande ändamål, som församlingen engagerar sig i.

Se bara på bilden ovan och de bilder, som följer -- är det inte helt otroligt vackra handarbeten?



Så ofantligt många arbetstimmar som dessa måtte ha tagit i anspråk, borde de ha sålts i hemslöjdsbutiker och betingat ett rejält högt pris... men, nejdå -- de är skänkta till den här härliga auktionskvällen, för att säljas för blott en bråkdel av sina värden.

Det är så fint och generöst, att jag blir glad o varm i maggropen.



Gunvor på Rävnäset, en intilliggande gård, hade skänkt massor av hembakt tunnbröd, segkaka och paltbröd.

Paltbrödet lyckades jag ropa in två påsar av -- dessa ska, tillsammans med fläsk och vitsås, bli en härligt god middag, som jag ska bjuda mina älskade föräldrar och döttrar på.



Ungefär mitt i auktionen gjorde man en rejäl paus. För blott en tjuga fick vi då supergott hembakebröd och kaffe. Efter en trivsam stund vid fikaborden, var vi åter rustade att "auktionsshoppa".



Delsbosöm i olika färger och utföranden fanns på flera av de vackra verken.
Man kan inte annat än förundras över med vilken imponerande precision stygnen knåpats dit.



Linne, halvlinne, bomull, korsstygn, Delsbosöm, plattsöm, hålsöm, stjälkstygn, korsstygn och mycket, mycket mer -- ja, det fanns av alla vackra sorter och slag.



Små dukar, stora dukar... Förkläden, flaskförkläden... Grytlappar i både sytt, broderat, virkat och stickat.



Är det inte vackert, så säg..?



Det fanns ett antal lotterier att köpa lotter till. Vinsterna var varierande -- fruktkorg, brödkorg, matkorg, brödrost, citruspress, duk, ljuslykta, broderade bokmärken, påskblomsterarrangemang i kruka, en stor korg hemägg och mycket, mycket mer.

Jag brukar inte vinna på lotterier och denna kväll utgjorde inget undantag, men vad gjorde väl det? Att inte vinna har aldrig bekommit mig det minsta, vare sig i lotteri, spel eller tävlingar. Det är ju leken och spänningen, som är det roliga.

I detta fall, gick ju dessutom pengarna till välgörande ändamål, vilket gjorde att det kändes mycket mer viktigt ,att få betala en rejäl summa, än att vinna saken.  :D

Ägg visste dessutom Bodil hur vi kunde köpa i en "själv-köps-bod" på en gård, så det gjorde vi senare på hemväg i den mörka kvällen.

Om jag bara inte blivit så fångad, tagen och förundrad över allt denna kväll, så hade jag måhända kommit ihåg varför jag packat med mig kameran. Då hade jag t ex kanske kommit mig för att fotografera den bedårande charmiga "själv-köps-boden" med allt härligt närproducerat, som där fanns att köpa.



Vet inte ni heller vad en "själv-köps-bod" är..? Åh, så bra -- låt mig förklara!
Det är en så fantastiskt hjärtevärmande och uppbygglig sak, att jag bara måste få beskriva och berätta!!

Det är alltså en dygnet-runt-öppen "butik" inne på en gård, där gårdsägaren säljer t ex ägg, potatis, ost, mjöl, bröd, senap, honung, ostkaka och liknande varor från gården och orten.
Man förser sig med det man vill köpa, skriver varorna och priserna på en lapp, som man sedan stoppar tillsammans med pengarna i en brevlåda, som sitter på väggen inne i "butiken".

Systemet bygger på förtroende och ärlighet!! Visst är det väl härligt?
Man blir så innerligt glad i hjärtat!!  :D



Jag hade, tyvärr, inte med tillräckligt med pengar (inte på långa vägar!), så jag har redan lagt in en "beställning" till Bodil om mer ägg och paltbröd.  :D

Glada frigående höns värper godare ägg och jag känner mig lycklig över att inte ha bidragit till det förfärliga burhönssystemet.
Priset är dessutom fantastiskt: 40 kr för 36 st goda ekologiska ägg -- man kan inte annat än bli lycklig när man hittar såna här smultronställen!!!  :D



Auktionens allra mest charmerande och udda inslag är de handgjorda påskäggen -- en mångårig glädjeskapande, gemenskapsbefrämjande och kreativ tradition för alla åldrar!

Äggen görs av papier mache, handmålas och fylls med godis.
Varje ägg får sedan en nummerlapp, som fungerar som lott.

Man köper äggen genom att ropa in dem, och sen lottas ett antal vinster ut med äggnumret som lottnummer.



Alla äggen var jättevackra! Det hade inte spelat nån roll vilket jag ropat in, men jag hade bespetsat mig på två stycken i färger, som jag tänkt ska passa till två av mina nära vänner.

Eftersom hela syftet med auktionen var att hjälpa, stödja och underlätta för andra, så tänkte jag att mina inropade ägg självklart ska få gå i samma anda -- de ska sålunda få glädja två av mina vänner.



Hade jag haft mer pengar med mig, så hade jag ropat in fler ägg.
Nu var det inte så, för vem hade kunnat ana? Fast man fått det beskrivet?
Det här måste man bara uppleva, för att förstå!

Nu vet jag, och jag tänker att det ju kommer fler år och fler handgjorda ägg --
och då ska jag ta med mig både mycket mera pengar och många auktionsglada vänner.

Jag längtar redan!!!  :D

Kommentarer
Postat av: Magnus Östling

Det vekligen trevligt skrivit och bra tagna bilder.

2012-03-30 @ 21:28:00
Postat av: Åsa E Melander

Tack, Magnus, för de fina orden!

Jag kan dock inte ta cred för bilderna, för de flesta är Bodils. Jag blev så tagen och fångad av allt det intressanta, roliga och trevliga, att jag helt glömde av att använda kameran, så jag har bara ett fåtal bilder från den fantastiskt fina auktionskvällen.

Jag tröstar mig med, att det kommer fler liknande tillfällen och då ska jag försöka vara mer vaken med kameran. :D

2012-03-31 @ 07:43:18
URL: http://asaemelander.blogg.se/
Postat av: Peter Södergård

Tack för fina ord om auktionen!
VÄLKOMMEN ÅTER!!

2013-03-21 @ 11:38:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0