Heffners och hamnen en succé med Skönhetsråd?

 
 
Ääääntligen!! tänker jag, när jag idag läser Dagbladets artikel om ett föreslaget Skönhetsråd här i Sundsvall
 
Det är Centerpartiets Reinhold Hellgren (C), ordförande i Kultur och fritidsnämnden, som lämnat in en motion om att instifta ett Skönhetsråd. Detta för att undvika fler förfulande byggnader à la Clas Ohlson, Bolagsverket och Eon-huset, vilka är hus, som merparten av oss invånare verkligen inte har kunnat förstå, hur man lyckats få bygglov till. 
 
Jag applåderar såklart Reinholds förslag, för ett sådant råd är ju just precis vad vi Sundsvallsbor efterlyst i årtionden. För varje ny ful byggnad som uppförts i hamnen, har vi oförstående och besviket ruskat på våra huvuden. Det är ju fullt möjligt, att bygga hus med gammal prägel och 1800-talsutseende, så varför i allsindar tillåter man byggandet av fula, moderna och sterila byggnader i direkt anslutning till vår oerhört vackra Stenstad? 
 
Jag har dyrt och heligt ju lovat mig själv, att hålla mig borta från all politik och fokusera min glada energi på annat, men jag kan inte låta bli att lämna en läsarkommentar till artikeln.
 
Min kommentar löd:
 
"Bravo! Ditt förslag om ett Skönhetsråd, är mycket bra! Ett sådant råd har många Sundsvallsbor önskat sig i årtionden, bland annat p.g.a. de förfulande byggnader, som du nämner. 
 

Heffnerskajen är Sundsvalls vagga och bör bebyggas på ett sätt, som pietetsfullt knyter an till både Stenstans gamla vackra arkitektur och ny modern dito.

 

Man bör, precis som du säger, ha fingertoppskänsla och verkligen tänka sig för, så att vi inte får fler missprydande skokartonger. Men det är också viktigt, att man i övrigt låter områdets karaktär minna om och knyta an till Stenstan och Sundsvalls historia.

 

Denna stads unika skönhet attraherar turister, vilket självklart är något man ska ha i åtanke i framtida bebyggande och stadsdelsutveckling. Man bör därför låta både hus och strandpromenad vara i nygammalt vacker stil.


Inspireras gärna av min vision för Skönsbergs sammanlänkning med Stenstan (finns även hos Stadsbyggn.kont.):

 

http://mindandmatter.blogg.se/2012/april/min-vision-for-skonsbergs-centrum.htm"

 
Jag gav en länk till min vision för Skönsberg och strandpromenaden längs Heffners in mot Stenstan. för att dels påminna ansvariga om att den finns registrerad på Stadsbyggnadskontoret, dels för att inspirera både ansvariga och övriga Sundsvallsbor. 
 
Min vision har nu förvisso några år på nacken och är till vissa delar inaktuell (t.ex. några detaljer, som rör Skönsbergs centrum), men merparten av min vision är fortfarande helt aktuell.
 
 
Frågan är bara om Sundsvalls kommun, med Stadsbyggnadskontoret i spetsen, har nappat på och låtit sig inspireras av min Stenstads- och turismbefrämjande idé eller ej. Eller kommer Heffners att tillåtas bli det fula hyreshusområde, som vi fått se bilder av i de lokala tidningarna?
 
Jag håller tummarna att Reinholds Skönhetsråd blir verklighet, så att Heffners och inre hamnen har en chans att bli de vackra turistmagneter, som de har stor potential att bli!! 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0