Flera partier hyllar Hundringen

 
 
Personligen var jag 2009 såååå säker på att mitt busskortsförslag var dunderbra, för jag hade ju upplevt ett sånt system i verkliga livet och sett vilka fantastiska spinoff-effekter det kunde få. Vår dåvarande partiföreträdare var inte lika övertygad, kan jag säga. Han ansåg mitt förslag ogenomförbart och menade att det inte skulle fungera i praktiken. 
 
Vi hade flera långa och rätt heta diskussioner, och oftast slutade de med 'överseende' suckar och miner, som gjorde mig ledsen och tyst. 
 
Till sist skrev jag helt sonika en debattartikel om detta, men för ordningens skull visade jag denna, innan jag skickade in den till våra lokala media. DÅ tog det skruv minsann. DÅ sköt intressenivån i höjden. Från den dagen hände sedan allt i en alltmer hisnande fart.
Snacka om snöbollseffekt! 
 
Plötsligt var mitt förslag ett vallöfte, som jag 'frontade med'. Och plötsligt var det många andra, som ville ta åt sig äran för mitt busskort (PRO, Moderaterna, Folkpartiet m.fl). 
 
När kortet, efter många om och men, äntligen lanserades, stod t.ex. representant för PRO i media och slog sig för bröstet. Nu hade de lyckats få igenom sitt busskort, sa de.
Själv satt jag hemma vid köksbordet och fick nästan frukostkaffet i vrångstrupen av pur överraskning och indignation. Och jag såg inte en enda Center-politiker bli intervjuad om vårt nya billiga pensionärs-busskort. 
 
Mångas sätt att vara mot mig, blev också som förbytt. Plötsligt var jag 'någon'. 
Det hela kändes mycket weird och overkligt... och mycket falskt. 
 
 
*   *   *   *   *   *   *   *   *   *   *
 
Nu är det snart val igen, och mitt busskort Hundringen / Hundralappen lyfts fram och/eller används som vallöfte av flera partier.
Att detta busskort är sprunget ur mina vistelser i Skottland och min aktiva tid i Centerpartiet, syns inte någonstans och sägs inte av någon.
Att vår dåvarande partiföreträdare, när jag till slut hade lyckats övertyga honom, fick jobba hårt och kompromissa mycket, för att få de andra Allianspartierna att acceptera vår busskortssatsning, framgår inte heller någonstans. 
Nej, alla är bara intresserade av att ta cred och skaffa sig pluspoäng med Hundringen/Hundralappen som språngbräda. 
 
Jaa, sedan valet 2010 har det varit många, som velat ta åt sig äran för detta busskort.
Här nedan är en länk till detta. 
Mitt busskort åter på tapeten 
 
 
 
Folkpartiets Lars Persson blev rätt nyligt intervjuad och fick då frågan:
Vad är du mest stolt över under den här mandatperioden? 
Det första han svarade var: Hundralappen för pensionärer
 
Glädjande, men också mycket fascinerande, tycker jag, eftersom han, enligt vår partiföreträdare, var så mot förslaget när mitt parti i begynnelsen la fram det. 
 
Det är också fascinerande att inga säger som det är - alltså, varken politiker eller media. 
Vill de inte? Eller vet de inte? 
 
ST har nyligen frågat de olika partierna vad de kan lova i valet 2014. 
Hundralappen / Hundringen går som en härlig röd tråd genom alla partiers svar. 
 
Även i Timrå har man inspirerats av mitt busskort och det gläder mig enormt!  :D 
Hundralappen på förslag i Timrå
 
 
Mitt busskortsförslag var i ursprunget en kopia av Scotland Wide Free Bus Travel Card.
Alltså, ett frikort för seniorer och funktionshindrade. 
 
Dåvarande ansvarig tjänsteman på Sundsvalls kommun var negativ till hela idén.
Efter lång diskussion kunde han tänka sig ett kort med ett lågt satt pris.
 
- 100 spänn till exempel, sa han så där på en höft under vårt första samtal, och det utan att ens göra några beräkningar.
Hans motivering var att "det man ger bort gratis, förlorar i värde".
Eftersom jag var ensamstående trebarnsmamma utan fast jobb,
kunde jag sannerligen inte instämma i det han sa - tvärtom!! 
 
Idag lever såååå många seniorer, arbetslösa och andra med mycket små ekonomiska marginaler. 
Kanske kan detta påverka kommunens framtida val av satsningar och prioriteringar? 
Kanske får vi i framtiden uppleva ett förverkligande av mitt förslag i sitt ursprungliga skick? 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0