Hundringen / Hundralappen blir visst kvar

 Mitt busskortsförslag hade hård motvind i början - t.o.m. inom mitt eget parti - men jag gav inte upp, för jag hade ju upplevt spinoff-effekterna av ett sånt här busskort i verkliga livet. 
 
Till slut hade jag lyckats nöta hål på motståndet i mitt parti, så att förslaget äntligen togs upp i den lokala Alliansens budgetplan. När valrörelsen 2010 var i full gång, såg emellertid fortfarande de lokala politikerna mitt förslag som "en mindre betydande fråga". 
 
Jag sörjde att man inte hade accepterat mitt grundförslag om ett Senior-frikort, men var ändå jätteglad åt att jag hade fått igenom de andra stora punkterna - d.v.s. att kortet skulle gälla i HELA Sundsvalls kommun och för ALLA pensionärer, och att det skulle vara gratis resor för funktionshindrade. 
 
När vi vann valet och maktskiftet var ett faktum, började Länstrafiken omedelbart att kritisera Hundringen/Hundralappen. Den var orättvis, hävdade de. Man menade att de tre kommunerna skulle ha exakt samma regler och förutsättningar - något som jag varken kunde förstå eller hålla med om. Varje kommun bör väl använda sina skattemedel på de sätt som de finner bäst. 
 
Länstrafiken är numera omgjord till Kollektivtrafikmyndigheten och mitt busskort hamnade återigen i skottgluggen. Den nya myndigheten ville helt slopa pensionärsbusskortet i dess nuvarande form.
Good luck, tänkte jag. Gör det och se vad vår kommuns pensionärer tycker om det.  
 
Plötsligt kan vi läsa i tidningarna, att Centerpartiet i Sundsvall minsann har satt ned foten. 
Hundralappen  ska bli kvar, lovar de. 
 
Jag kan inte låta bli att undra, om detta är och var ett spel för gallerierna...
Hur? Jo, så här tänker jag: 
 
Centerpartiet klev över från den borgerliga Koalitionen och lierade sig med Socialdemokraterna och Vänsterpartiet. Dessa har varit motståndare till pensionärsbusskortet ända ifrån start. Inför valet var ett av deras vallöften, att de skulle ta bort kortet, så fort de åter kommit till makten.
 
 
MEN... så fick ju den rödgröna mixen med sig Centerpartiet och kom därmed till makten.
Det omåttligt populära pensionärsbusskortet är ju sprunget ur just Centern, så hur skulle de nu lösa detta dilemma..? 
 
Kollektivtrafikmyndigheten i Västernorrland är S-styrd... och det var just denna myndighet, som sa sig vilja ta bort Hundringen/Hundralappen.  
 
Tja, ni förstår mina tankegångar, eller hur? "Nyheten" om att busskortet riskerade att tas bort och att Centerpartiet gjort en heroisk räddning av detta, skulle kunna vara en fabricerad låtsasnyhet, för att rädda de rödgrönas politiska ansikte. Det är lite för många saker, som så ofantligt lägligt liksom råkar falla på plats, för att det här ska kännas trovärdigt. 
 
Här nedan har jag klistrat in vår röda tidning Dagbladets reportage om "den glada nyheten". 
 
 

Sundsvalls pensionärer kan andas ut.

Hotet mot bussrabatten hundralappen är bortblåst.

 

Det var i förra veckan som kollektivtrafikmyndigheten i Västernorrland presenterade nya produkt- och prisförslag för busstrafiken.

Då fanns det populära – och kraftigt rabatterade – månadskortet för alla Sundsvalls pensionärer inte med.

 

– Jag är väldigt kritisk till hanteringen. Men pensionärerna behöver inte vara oroliga. Vi tänker inte backa. Att öka det kollektiva resandet är en väldigt prioriterad fråga för oss i majoriteten och där är hundralappen en viktig pusselbit som vi absolut ska behålla, säger Hans Forsberg (C), ordförande i plan- och utvecklingsutskottet.

 

På frågan om kommunen som en konsekvens kan drabbas av en kostnadsökning säger han:

 

– Vi ska föra en dialog. Det underlaget som har tagits fram är bristfälligt. Vi kan inte se det ekonomiska utfallet.

 

Enligt Hans Forsberg är ambition även att "så snabbt som möjligt" införa ett motsvarande rabattkort för Sundsvalls ungdomar.

 

Pontus Hellsén
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0